Thursday, June 7, 2012

HANYA PERINGATAN DARIPADA DUNIA


Assalamualaikum..selawat dan salm keatas junjungan besar nabi kita, baginda nabi muhammad saw, ahli keluarga baginda, para sahabat dan kepada sekalian khalifah atas muka bumi ini yang berjuang tidak kenal erti penat lelah membawa panji islam.

Setiap hari yg berlalu sering disibukkan dgn urusan dunia. Sedari mata dicelikkan n dipejamkan semula, sering minda ini berfikir tntg dunia. Dunia ini dilihat penuh nikmat n keindahan melalui mata zahir yg kdgkala palsu pntulanya. Memg manusia sering percya pd apa yg berada di hadapan mata. Sebab itu manusia mmandang dunia indah n mempesona. Terlalu bnyak yg perlu dilakukan utk mngaut sgala nikmat dunia.
Namun, adakah dunia segala-galanya? Mata zahir manusia melihat dunia sbagai syurga kehidupan. Mereka sering  tergoda dgn nafsu yg suka pd wanita, harta bnda, kmwahan n ksenangan hidup. Memg Allah mnghias dunia ini dngan indan n dipenuhi nikmat yg bertaburan, ttpi bukan utk bermati2an mngaut semua isinya.

Nikmat dunia ini perlu diteguk sdikit bg mnghilang dahaga di spnjang prjalann bukn diteguk shingga sarat lupakan Tuhan. Nikmat yang disediakan di dunia adalah bukti kasih saying Allah kpd makhluk ciptaan-Nya. Nikmat yg mlimpah ini jugalah ujian kkuatan iman. Segala kmewahan da nisi kandunganya adlh utk dikecap dan disyukuri.


Allah sering mngingatkan kita, dunia ini hanyalah nikmat yg sementara. Boleh dirasai dan diambil isinya utk manfaat yg berguna. Allah turut mngingatkan manusia bhawa dunia ini hnyalah persinggahan. Apabila sampai tmpoh aturan Tuhan, ia akan musuh berkecai. Semua nikmat  didunia yg Allah sediakan seperti  keluarga, harta benda dan sebagainya adlh supaya insan termasuk diri ini sering bersyukur dan mngingati Allah kerana semua ini adlh kurniaan dripada-Nya.

Allah SWT juga mngingtakan kt supaya tidak lupa tntg diri kita di dunia kerana disinilah tmpat benih disemai, dibaja dan disiram supaya hasilnya nnti dpt dikecap di akhirat. Andainya pohon tersebut hidup subur, past berbuah lebat dan merimbun. Malangnya pohon yg kering dan gersang kerana tidak dapat dituai utk dinikmati isinya.

Bukankah semua ingatan Allah ini supaya kt mnjadi insan yg sering beringat umpama ibu yg mngingatkan anaknya? Inilah bukti kasih sayang yg tiada tara. Lembuthan duhai hati. Lenturlah wahai jiwa. Masanya pasti tiba buat insan yg sabar mngharungi badai dunia.

Allah SWT telah berjnji akn mnggntikan dunia dgn nikmat yg kekal abadi iaitu syurga utk bersenang-senang dan bergembiralah di dalamnya.

 suara hati,


No comments:

ـ