Sunday, August 26, 2012

kenapa umat islam harus kaya??

Assalamualaikum ya sohibah..hrm..dah lama yer x mengupdate..asif ..mcm mana raya tahun nie? hee~ okey la Alhamdulillah masih lagi diberi nafas utk terus berjuang atas muka bumi ini utk mnjadi seorang khalifah yg Hebatt..entry kali ni tntang tittle di atas tu...

Kenapa orang  islam harus kaya??… Muslim yang kaya akan bermanfaat bagi dirinya dan umat…, InsyaAllah.Orang yang soleh yang memiliki harta jauh akan membawa manfaat bagi umat. Kefakiran (kemiskinan) akn menjerumuskan ke jurang kekafiran. Kita pernah lihat dan dengar seputar orang islam yang murtad  hanya demi sesuap makanan, roti, dan biaya pendidikan. Keimanan mereka telah tergadaikan oleh kemiskinan. Na’udzubillaah!…
Untuk apa kekayaan bagi orang islam?? Tentu saja untuk beribadah kepada Allah, untuk berdakwah, membantu yang miskin, untuk umat. Seluruh harta kekayaan tersebut digunakan untuk menyembah Allah dengan bersungguh sungguh secara total.
Bagaimana seseorang dapat solat dengan tenang sementara perutnya kelaparan?? Bagaimana dapat berzikir tenang tangis anak yang meminta susu dan makanan?? Bagaimana nak bersedekah, zakat ataupun haji bila tidak mampu utk mengerjakanya??.. Menjadi miskin adalah bahaya. Sebab miskin, ada suami yang rela menjual isterinya. Karena miskin ada ibu yang stress sehingga membakar anak-anaknya. Kemiskinan pula yang membuat seseroang terpaksa mencuri dan mengemis. Kemiskinan pula yang menggoyahkan iman seseorang sebab mengimpikan hidup yang selesa.

 Kemuliaan ditangan orang yang soleh

Kaya ditangan orang yang tidak beriman hanya akan menghasilkan kesengsaraan bagi sekitarnya. Orang yang tidak beriman akan bersikap bakhil. Mereka akan memanfaatkan harta untuk kesombongan diri. Merasa lebih hebat, lebih kuasa dan mmpu membeli apa saja.
Sementara kaya ditangan orang yang soleh adalah kemaslahatan untuk semua. Mereka akan menggunakan kekayaan tersebut untuk tujuan ibadah, ladang menabur amal. Harta tersebut menjadi amanah bagi mereka sehingga hanya digunakan untuk kebaikan semata…. InsyaAllah

 rezeki, menjadi kaya

          “Umur (kematian),  jodoh, dan rezeki adalah hak Allah.”  Umur…, tidak ada yang tahu sampai bila kita akan hidup.bila ajal akn mejemput kita?,semua itu rahsia Allah yang tidak terpecahkan oleh kemampuan  manusia.  Bahkan untuk melambatkan sedetikpun  kita tidak boleh..betul kan?? Sementara jodoh juga adalah rahsia Allah, meski sudah berikhtiar dengan mcm cara pun, klau Allah belum izinkan, mmbujang juga kan..hee~
            Sementara rezeki, memang telah dicatat oleh Allah. Firman Allah SWT :
 “Dan tidak ada satu binatang melata (makhluk ciptaan Allah yang bernyawa)di bumi melainkan Allah lah yang memberi rezekinya. Dan Dia mengetahui tempat berdiam binatang itu dan tempat penyimpanannya. Semua tertulis dalam kitab yang  nyata (Lauhil mahfuuzh ).” Surah Huud [11]:6)..

rezeki kita,Allah dah aturkan yang terbaik.bergantung bagaimana kita menjemput rezeki tersebut.Tapi dengan cara yang halal…
            Pendidikan, pekerjaan dan penghasilan merupakan 3 point yang saling berhubungan. Jangan berharap kerja ditempat yang bagus jika pendidikan tidak menunjang.

Kaya dengan harta yang halal
            Terkadang untuk mendapatkan  harta, manusia ni menggunakan macam2 cara..wahai sahabt2 sekalian, adik2,akak2 semua la kita memang ada cara dan jalan..cuma kadang kla kita yang tak nak merebut peluang yang Allah sediakan.
...
            Mari kita audit kembali harta dan sumber penghasilan selama ini. Jangan –jangan ada yang berasal dari sumber yang tidak halal. Karena dari halal sajalah redha Allah akan turun, doa akan Allah kabulkan dan rezeki akan semakin berlimpah. InsyaAllah  renung2kan..

Berbisnes itu sunnah Nabi. Betul... ;)
Doa agar diberi kekayaan

Allahumma inni as aluka ‘alal huda wattaqa walaffafa wal giina( Ya Allah…limpahkanlah kepada kami petunjuk, ketaqwaan, kemuliaan, dan kekayaan)

No comments:

ـ